Newsletter

Omul si masina. Pilotul si avionul sau…

La inceput pilotul era in plina forta. Tanar, plin de viata, fara frica de a strapunge cerurile cu peste 2000 de km pe ora. Avionul era tanar de asemenea, motorul lui scuipa flacari si te urca la pana aproape 20 de km altitudine. Faceau echipa buna…

1. Stratu inaintea decolarii cu MIG-21

Dar anii au trecut iar pilotul a iesit la pensie de la mansa avionului sau. Si ca un animal care isi pierde stapanul, neputincios, avionul a fost tras intai la cale, apoi pe iarba…

2. Mig-21 PF-706 tras pe iarba

Dar timpul nu i-a iertat pe niciunul insa. Pilotul, sufletul avionului, s-a mutat la escadrila din ceruri, iar avionul sau a fost dus la fier vechi.

…asa am gasit avionul, inert, fara suflare, fara sa fi aratat vreodata ca a fost calul inaripat al unui mare pilot. Am recunoscut avionul doar dupa numarul inscriptionat pe fuzelaj, tot ce a mai ramas din el…

3.4. 5. 6.

Mult, putin, Dumnezeu stie, dar ma bucur ca am ramas macar cu atata lucru, cat sa imi aduca aminte de un mare pilot si de avionul cu care a zburat…

7.

 

8.Pilotul avionului, col.av.(r) Stratu Constantin, a zburat pe supersonicul MIG-21 de când a intrat în dotare în anul 1962, până la trecerea în rezervă la limită de vârstă, în anul 1983.
A îndeplinit, pe rând, funcţia de comandant de patrulă şi comandant de escadrilă, fiind totodată instructor de zbor pe avioane supersonice în toate condiţiile meteorologice atât ziua cât şi noaptea, conducător de zbor în condiţii de aerodrom, de poligon şi în condiţii de luptă, încercător în zbor pe avioane reactive care au suferit reparaţii capitale, pilot autorizat să execute cercetarea meteorologică şi inspector de zbor.
A acumulat un număr de 3.200 de ore de zbor, din care 2.500 pe avioane reactive. A efectuat 6000 de aterizări, deţinând titlul de Pilot Militar Clasa I pe avioane supersonice.
A format generaţii întregi de tineri piloţi în calitate de instructor de zbor, mulţi dintre aceştia ajungând să ocupe funcţii de conducere în cadrul forţelor aeriene.
Acrobat înnăscut, a fost apreciat de toţi piloţii drept un mare maestru în executarea figurilor complicate, care necesitau înaltă precizie şi efort susţinut.
A încetat din viaţă în anul 1990 urmare a unui accident vascular cerebral, fiind înmormântat cu onoruri militare la Cimitirul Eroilor din Timişoara.

Incidentul de zbor, rezolvat exceptional, in care capitanii Stratu Constantin si Griober Petru au adus la sol un avion reactiv de luptă, devenit planor după oprirea motorului, poate fi citit aici:

http://motoparapanta.wordpress.com/2011/09/14/incident-de-aviatie-rezovat-exceptional-iese-la-iveala-dupa-50-de-ani-in-urma-decalsificarii-dosarului-evenimentului-de-zbor/